Forretningstransformation er et paraplybegreb, der beskriver forandringer - ikke bare justeringer - af forretningen for at få sat skub i væksten eller for at få vent en negativ eller stagnerende udvikling.
Forretningstransformation kan opdeles i seks underkategorier: Organisatorisk transformation, Ledelsestransformation, Kulturel transformation, Digital transformation, Transformation af informationssystemer, Transformation af forretningsprocesser.
Da omfanget er bredt, og de trufne beslutninger påvirker alle områder af organisationen, skal transformationen drives fra toppen.
Transformation er kompleks og tager flere måneder eller år at gennemføre. Det er ikke en nem opgave, men fordelene kan være mange såsom toplinjevækst, øget effektivitet, bedre produktivitet, lavere omkostninger, øget bæredygtighed og forbedret bundlinje.
Vi hjælper med at finde inspirerende og praktiske løsninger på de hårdeste vækstudfordringer. Væsentlige ledelsesspørgsmål kan eksempelvis være:
Grundlaget for vækst og toplinjeforbedring er en optimering af salgsindsatsen, hvilket inkluderer forskellige fokusområder:
Salgsstrategi: Omfang, forståelse og implementering af ideelle salgs mål og budgetter ved at tage hensyn til både nuværende og potentielle kundesegmenter.
Markedspenetration og udvikling: Definition af den bedste blanding af digitale kanaler og ’route-to-market’, der fremmer markedspenetration med maksimal kapacitet.
Salgsprocesser: Definerer ende-til-ende salgsstrukturen og træffer afgørende beslutninger i forbindelse med key account management, kundeklassificering, kundeerhvervelse mv.
Prisstrategi: Forøgelse af rentabiliteten med den rigtige prisstrategi. Dette inkluderer at lukke det rigtige antal handler, definere nøglekonti, ordrestyring mv.
Operationel excellering er den kulturelle transformation og tekniske aktivering, der gør det muligt at præstere optimalt og nå de strategiske mål. Det lyder enkelt, men det er en metode, der har vidtrækkende konsekvenser for enhver organisation.
Grundlaget for enhver virksomhed er medarbejderne, processerne og hvordan de styres. Ved at fokusere på, hvordan folk arbejder, hvad de gør, og hvorfor de gør det, kan driftsmodellen forfines for at forbedre effektiviteten og produktiviteten.
Strategisk omkostningsreduktion handler om at målrette ressourcer, hvor de kan give det bedste afkast, og ikke bare om at skære i omkostningerne som mål i sig selv. Udgangspunktet er at differentiere de nødvendige kapaciteter for at adskille rentabelt vækst ('gode omkostninger') fra lavt præsterende forretningsområder med ineffektiv drift ('dårlige omkostninger').
Forretningsprocesser bærer i sagens natur ineffektivitet med sig, og de tvinger folk til at opføre sig på bestemte måder. Hvis disse processer er komplekse og usammenhængende, vil selv de bedste medarbejderes præstationer blive hæmmet. Effektiv forbedring af forretningsprocesser kan hjælpe på flere nøgleområder:
Forene formål, strategi og adfærd. Operationel effektivitet lider altid, når strategi og kultur er dårligt tilpasset. Dette medfører unødvendigt arbejde, hæmmer kommunikationen og fører til funktionelle ’siloer’.
Afstemme opgaver med forretningsmål. Det er almindeligt at se en klar strategi på bestyrelsesniveau, der så forsvinder eller udvandes ned gennem organisationen. Ofte udfører medarbejdere opgaver, der virker vigtige, men som ikke er i overensstemmelse med strategien.
Forbedre effektiviteten af beslutningstagning. Det kan være fristende at tro, at problemer kan løses ved at investere i teknologi. Selvom dette nogle gange kan være tilfældet, især i industrien, er det langt mere effektivt først at lede efter ikke-tekniske løsninger. Hvis folk ikke arbejder effektivt, eller processerne ikke er egnede til formålet, vil teknologi sjældent løse udfordringerne.
Automatisere processer. Som en del af procesforbedringen hjælper vi med at se, hvilke dele af virksomheden, der kan drage fordel af en teknologisk løsning, og vi hjælper med at udvælge og implementere den rigtige. Hvis problemet er mere fundamentalt, så tager vi det først og sikrer, at der ikke investeres i unødvendig teknologi.
Forstå værdien af forskellige kundesegmenter. Mange antager, at alle kunder bringer værdi og er værd at betjene med samme prioritet - men dette er ikke altid tilfældet. Vi hjælper med at identificere, hvilke kunder der er værd at fokusere på for at opnå maksimal værdi.
Hvordan vi håndterer en transformation
Vi gennemgår både kunder, processer, organisationsdesign, færdigheder, kapaciteter og præstationsstyring. Dette giver os mulighed for at opbygge en grundig og afbalanceret forståelse af virksomheden, så vi nøjagtigt kan afdække de reelle udfordringer.
Virksomheder, der er i en strategisk krise, opererer under et enormt pres. Hvis de ignorerer advarselstegnene, såsom faldende rentabilitet eller markedsandele, kan den strategiske krise forvandle sig til en profitkrise – med styrtdykkede overskud og stagnerende eller faldende salg – som tvinger dem til at tære voldsomt på den tilgængelige arbejdskapital. Kun en forretningsomlægning kan hjælpe sådanne virksomheder med at afværge den næste fase af tilbagegangen: en likviditetskrise.
Vi hjælper med at tilrettelægge en effektiv forretningsomlægning, når alle tegn peger på behovet for hurtig, fokuseret handling, og når virksomheder kæmper med et presserende behov for at ændre sig. Vi fokuserer på tiltag, der skal have øjeblikkelig effekt på bundlinje, pengestrøm og toplinje – alt imens vi danner os et overblik over, hvad der skal gøres for en succesfuld forandring på lang sigt.
Vi fokuserer turnaround på kapitalafkast - ikke kun operationelle forandringer.
Vi lægger vægt på både toplinjevækst og strategiudførelse såvel som på taktisk omkostningsreduktion.
Vi realiserer hurtig værdi, og bidrager med en dedikeret ledelsesressource i hele transformationens varighed.
Vi er til stede i virksomheden som en del af organisationen, og arbejder tæt sammen med virksomhedens ledelse og medarbejdere.
Vi måler vores succes på fremskridt og opnåede resultater samt på kundens tilfredshed.
Omstrukturering er barsk. Ledere skal hjælpe deres organisation med at komme så stærk som muligt ud af en omstrukturering. Vi hjælper med at håndtere denne udfordring.
Virksomheder, der ikke formår at dæmpe en profitkrise gennem en forretningsomlægning, risikerer at se problemerne eskalere til en likviditetskrise. Fortsætter man med at forbruge arbejdskapital uden at håndtere kapital- og balanceudfordringerne, ender man typisk også med at stå overfor insolvens - og muligvis konkurs.
Kæmper man for at gå fra insolvens til revitalisering, er indsatsen utrolig høj. Omstruktureringssituationer involverer trods alt svigtende eller tæt på svigtende virksomheder, og løsningerne fokuserer på at sikre deres overlevelse. Vi arbejder skulder ved skulder for at hjælpe med at navigere i denne komplekse proces.
Hvordan vi hjælper med at omstrukturering
Vi hjælper med at fokusere på at styre likviditet og kapital. Målet? Styrke balancen, øge pengestrømmene og komme ud af den kritiske overlevelseskamp.
Vi kombinerer vores praktiske økonomiske erfaring med vores ekspertise på tværs af brancher og funktioner, og hjælper med at omstrukturere og transformere.
Vi hjælper med at komme godt igennem omstruktureringsopgaver, såsom styring af likviditet, opbygning af en turnaround-plan, håndtering af komplekse kapitalstrukturer og styring af interessenter.
Vi kan fungere som interim ”chief transformation officer” (CTO), og opretter et transformationskontor i virksomheden.
Vi rådgiver bestyrelsen omkring aktiviteter, der er kritiske for omstruktureringsindsatsen, herunder governance strukturer og kontroller, finansielle beslutninger samt direktørers pligter og engagement.
Vi hjælper med at forberede exit eller planlægge og udføre frasalg af forretningsområder.
Vi hjælper med at afdække og sætte mål for kontantgenerering fra områder som tilgodehavender fra salg, varebeholdninger og anlægsaktiver for at styrke balancen.
Vi hjælper med at generere akutte forbedringer – i hele virksomheden eller i udvalgte forretningsenheder – inden for få uger eller måneder.
Mange opkøb og fusioner (M&A) leverer ikke de lovede synergier eller den forventede værdi. For nogle virksomheder ligger problemet i en mangelfuld strategi for købet af ’target’-virksomheden. For andre er problemet, at der ikke er lagt en tilstrækkelig stringent plan for integrationen.
Sådan behøver det ikke være. Strategiske vurderinger af virksomheder, ekstern ekspertise, due diligence, integration og operationelle forbedringer repræsenterer områder, hvor vi kan bidrage med viden og praktisk erfaring.
Vores ekspertise
M&A-transaktioner udføres typisk inden for stramme deadlines. Få virksomheder har den interne viden og de interne ressourcer, der skal til for at udføre en transaktion fra identifikationen af et potentielt opkøb til realisering af synergier.
Vi bidrager med ekstern ekspertise, der forbedrer kvaliteten af det strategiske rationale for opkøbet samt udførsel af due diligence, og samtidig hjælper vi med til at sikre realiseringen af synergierne og nedbringe risiciene ved integrationen.
Opkøb er følsomme over for operationelle og forretnings-mæssige risici og kræver stor fokus på at udføre due diligence, integrere virksomheden og opnå synergier. Derfor er tilgængeligheden og kvaliteten af ressourcer det første skridt.
M&A giver attraktive muligheder, men er også risikable. Før et opkøb er det vigtigt at evaluere en virksomheds strategiske og finansielle mål for at afgøre, om de kan nås hurtigere eller nemmere via organisk vækst end ved et opkøb.
Kritiske elementer i udvælgelsen af ’target’ er: evaluering af markedsandele, komplementære produkt- og serviceporteføljer, omkostningsreduktion og synergimuligheder, behov for turnaround samt sammenfald i virksomhedskultur.
Udvælgelseskriterierne skal være klare. Et attraktivt beregnet investeringsafkast kan være teoretisk, hvis der kræves en betydelig transformationsindsats, der vil overbelaste de interne ressourcer eller kræver en ændring af firmakulturen.
Den økonomiske og strategiske værdi, der kan forventes, er grundlaget for at retfærdiggøre en investering. Realiseringen forudsætter udviklingen af strategiske, operationelle og funktionelle forbedringsplaner, der hurtigt kan implementeres.
Vi assisterer med at gennemføre en grundig, fokuseret og formålstjenlig due diligence.
Vi fokuserer på:
Due diligence er et kritisk trin i M&A-processen.
En grundig gennemgang kan ændre værdiansættelsen i begge retninger.
Derudover er en realiseringen af det fulde potentiale mere sandsynligt, hvis køber har en betydelig forståelse for ’target’-virksomheden samt en klar og eksplicit plan for integrationen.
Due diligence opfattes primært som en økonomisk øvelse; men at realisere potentialet i den tilkøbte virksomhed afhænger for det meste af ikke-finansielle forhold.
Det kræver kendskab at vurdere værdien og forudsige synergier samt en funktionel viden for at identificere realistiske omkostningsreduktioner.
Vores tilgang er todelt: en overordnet due diligence før det indledende indikative bud på baggrund af begrænset materiale, og en grundig due diligence efter det indledende bud, hvor der bliver givet adgang til intern virksomhedsinformation i et datarum.
Køber skal have en kommerciel strategi, der lægger en veldefineret plan for den fremtidige værdiskabelse. Vores tilgang guider både due diligence og eksekveringen efter overtagelsen:
Forståelse af konkurrenterne, og hvordan de vil udvikle sig: Det er afgørende at lave en screening af den konkurrencesituation, hvori købet vil finde sted, for både at få en forståelse af, hvordan det vil positionere køber bedre, og hvordan konkurrenterne vil reagere.
Måder at udnytte virksomhedens unikke muligheder: Det kan give en konkurrencefordel i forhold til andre tilbudsgivere, hvis man har bedre mulighed for at skalere virksomheden samt forbedre udnyttelsen af kapaciteten og forsyningskædens ydeevne.
Der skal også udføres operationel due diligence for at fastslå, om ’target’s evner, kompetencer og aktiver er sunde. Vi hjælper med at forstå præcist, hvad der købes, og hvor stor indsats der kræves for at integrere virksomheden og at realisere værdiskabelsen.
Gennem hele processen hjælper vi med at udvikle og tilpasse integrationsplaner, der reducerer overgangsrisici fra dag 1 samt giver et realistisk billede af, hvordan og hvornår værdier kan realiseres. Formålet er at undgå en konflikt mellem køber og den fortsættende ledelse pga. bebrejdelser og bristedede forventninger, og i stedet sikre en glidende overgang samt maksimering af værdi.
Flere opkøb/fusioner mislykkes, men overraskende nok skyldes udfordringerne sjældent den strategiske begrundelse for handlen. I stedet kommer problemerne fra fusions- og integrationsprocessen.
Vi har praktisk erfaring med komplekse integrationer, og vi ser et todelt fundamentet for at lykkes: optimering af integrationsprocessen samt nedbrydning af kulturelle barrierer.
Vi hjælper med at formulere rationale og strategiske hensigter. Dette er grundlaget for en integrationsstrategi, der tager højde for integrationsniveauet og hastigheden, aggressiviteten af synergimål og mål for tilpasning af virksomhedskultur. Efter overtagelsen arbejder vi tæt sammen med den øverste ledelse for at omsætte den strategiske hensigt til den fremtidige driftsmodel.
For at sikre en glidende overgang samt opnåelse af mål, er der behov for koordinering og en klar angivelse og fastholdelse af retning. Et lille og fleksibelt integrationsteam – bestående af os og dine medarbejdere – understøtter planlægningen og implementeringen. Arbejdsgrupper oprettes derefter for at understøtte de funktionelle områder.
Vores tilgang er at maksimere synergifangsten ved hurtigt at identificere tilgængelige kilder til værdiskabelsen og lægge grundlaget for en hurtig eksekvering. Lige omkring overtagelsen afholder vi et integrationsmøde for at tilpasse synergimålene og eksekveringsplanen, identificere yderligere muligheder og bringe integrationsteamet sammen.
Vores fokus er at reducere den negative påvirkning på kunder, medarbejdere og andre nøgleinteressenter. Vi anvender derefter vores erfaring til at opnå højprioriterede omkostningssynergier og lancere indtægts- og vækststrategier for den kombinerede enhed.
Folk skal prioriteres. Det gælder ikke mindst, når man forsøger at kombinere to organisationer så hurtigt som praktisk muligt. Vores integrationstilgang starter med at vurdere nødvendigheden af fastholdelsesstrategier for nøglemedarbejdere.
Vi kortlægger kulturelle forskelle mellem de to virksomheder og udvikler den fremtidige organisationsstruktur og driftsmodel for at skabe klarhed over fremtiden. Derefter definerer vi en kommunikations-, forandringsledelses- og udrulningsstrategi. Under eksekveringen understøtter vi processen.
Nymann Consult
Forsythiavej 8
DK-7700 Thisted
Mobil: +45 40 43 04 32
michael@nymannconsult.com
Have Management
Forsythiavej 15
DK-7700 Thisted
Mobil: +45 61 39 49 77
ch@havemanagement.dk
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes